larissanagtegaal.reismee.nl

Laatste paar dagen

Ik heb mezelf even moeten dwingen deze blog te schrijven, dat ben ik al een week van plan namelijk. Er moet natuurlijk wel nog wat verschijnen voor ik thuis kom.. Zaterdagavond al!

De beach party van vorige zaterdag: het feit dat we op het dak hebben gelopen, met een Sri Lankaanse 'optocht' (die hier altijd om een of andere reden midden in de nacht zijn) zijn meegelopen totdat iemand doorhad dat wij er niet bij hoorden, ik m'n slippers en m'n telefoonhoesje ben kwijtgeraakt zegt denk ik wel genoeg, oeps! Het was toch echt een hele leuke avond ;).
Dat weekend waren nog wat vrijwilligers uit Kandy hier naartoe gekomen, dus dat was leuk om hun weer te zien!

Het schildpaddenproject was afgelopen week niet heel erg leuk. Er waren te veel vrijwilligers voor het werk wat gedaan moest worden, dus het grootste gedeelte van de tijd zit je te kijken naar anderen die ze voeren of moeten we onze favoriete taak doen: zand dragen in emmers.

Gelukkig waren er nog wel een aantal dingen die wel nuttig voelden waaronder het strand opruimen. 4 emmers vol met plastic, glas, papiertjes, touw, slippers, bierblikjes, niet normaal. En de volgende dag lagen er toch echt weer andere spullen.
Ook hebben we de schildpadden schoongemaakt met behulp van de binnenkant van kokosnoten. Een soort natuurlijk schuurpapier, want het werkt heel goed!
Donderdag gingen we voor het eerst sinds mijn komst hier zeewier voor de schildpadden zoeken. Het was leuk om iets anders te doen dan het gebruikelijke werk. We moesten een eindje lopen, over boomstammen klimmen, van een heuvel afspringen, om uiteindelijk bij een stuk strand verderop te komen waar de rotsen laag bij de grond lagen en dicht bij de kust zodat het zeewier er makkelijk vanaf te halen is. Dit mochten we uiteindelijk aan alle schildpadden geven.

Naast het gewone werk zijn er tot nu toe nog een hoop andere leuke dingen gebeurd. Vorige week dinsdag kwam Captain opeens naar ons toe met de mededeling dat we twee schildpadden gingen vrijlaten die middag en dat de krant kwam om foto's te maken. Ondanks dat het voor ons voelde alsof het meer voor de foto's was, was het echt super gaaf om ze vrij te laten! Ook best grappig, omdat de golven hier aardig hoog zijn en ze dus meegesleurd werden door de golven.
Die middag hebben we ook met een aantal gebeachvolleybalt na werk. Er is een net een stukje verderop het strand en Isuru had een volleybal voor ons geregeld.

Woensdagavond heb ik de beste burger ooit gegeten in Hikkaduwa en donderdagavond hadden we weer een barbecue. Niet verkeerd!
Vrijdag was m'n laatste dag bij de schildpadden en hoewel ik blij was dat het eindelijk zover was, realiseerde ik me ook dat m'n reis er nu echt bijna op zit. Toen we die dag op het project kwamen bleek dat er een eitje was uitgekomen en je kon zien waar het baby schildpadje uit het zand was geklommen. Zo schattig!

Voor de lunch hadden we onze spullen gepakt voor ons weekendje weg naar Mirissa en rond half 2 zaten we in de bus. Het was zo'n anderhalf uur/twee uur reizen maar dat was het zeker waard. Een stel anderen waren iets eerder gegaan en we ontmoetten hun in het meest relaxte barretje met de meest relaxte muziek aan het meest relaxte strand. Wauw, het was heerlijk om daar te zitten. Het is een vrij toeristisch plaatsje vergeleken met Ambalangoda en de golven waren hoog dus veel surfers waar je urenlang naar kan blijven kijken.
Zelf hebben we ook nog gezwommen, de zon zien ondergaan achter de baai en daarna ons hotel opgezocht om op te frissen voor de avond. Ooit een prima hotel met goede bedden, goede badkamer, balkon en uitzicht op de zee gehad voor ongeveer 5 euro per persoon?
Het strand was ook in de avond super, bar na bar, restaurantje na restaurantje, allemaal met lichtjes en muziek. De volgende ochtend ook in een van deze restaurantjes ontbeten en de rest van de dag doorgebracht op ligbedden. Heerlijk!

's Avonds in Ambalangoda werden Jo, Taylor en ik opeens gehaald door een dronken Isuru dat alle eitjes waren uitgekomen. Een kleine indruk van hoe onze coördinator is, jong en een feestbeest. We moesten de baby's uit het zand halen. in een tank stoppen en tegelijkertijd tellen. Het waren er 94! 94 kleine mormels in een tank.

Zondag was mijn laatste 'weekend dag' hier in Sri Lanka en laat ik dat nou mooi hebben geëindigd met twee geweldige duiken. Toen ik de Poseidon Diving Station in Hikkaduwa vrijdag belde had nog niemand anders zich opgegeven, maar gelukkig bleken er 5 anderen te zijn. We moesten zo'n 5-10 minuten varen en het indrukwekkende was dat ze de duikplek konden vinden met behulp van landmark in plaats van gps. De eerste locatie hadden ze in 1, de tweede in 2 keer gevonden, hoe doen ze het..
Het zicht en het koraal moet je het niet voor doen, maar de vissen, wauw! Verschillende soorten, kleuren, maten, grote groepen, kleine, alles leek er te zijn. Blauw, groen, geel, roze, paars, oranje, zwart, wit, noem maar op. Het leek alsof alle vissen die ik met eerdere duiken heb gezien hier bij elkaar waren gekomen. De rotsen waar we omheen zwommen waren ook zo gevormd dat we er tussendoor zwommen en een paar keer ook ergens doorheen. Wel was er een vrij sterke stroming dus we werden maar heen en weer geslingerd, ook wel eens grappig om mee te maken :).

Deze week doe ik als afsluiter hier in Sri Lanka de 'beach week'. In de ochtenden is er een kort programma en de middag hebben we voor onszelf. Er zijn nog 4 andere meiden die dit deze week doen, dus dat is gezellig!
Gisteren hebben we drie tempels bezocht. Van tevoren vroeg ik me af of ik dit nog wel interessant zou vinden, de zoveelste tempel, maar dat was het zeker. We hebben de sleeping buddha gezien, wel 35 meter lang, de grootste 'wooden buddha' in Sri Lanka, die niet heel erg groot was voor mijn gevoel maar de tempel erom heen was wel heel mooi, en nog een andere zittende buddha. De gebouwen en omgeving waren vooral ook heel mooi.
Om vier uur in de middag werden we opeens bij elkaar gehaald om ons klaar te maken om 2 schildpadden vrij te laten. De anderen wisten hier blijkbaar al van maar wij waren positief verrast. Met een busje gingen we naar een ander plaatsje waar uiteindelijk meer dan 1000 schildpadden zijn vrijgelaten, inclusief onze grootste van meer dan 160 kilo en degene met een haaienbeet. Verder waren er heel veel baby's vrijgelaten. Voordat dit werd gedaan werd er een 2 uur durende speech gehouden door mensen van de Wildlife organisatie waar wij natuurlijk geen woord van verstonden en er was heel veel media aanwezig. Ook met het vrijlaten was het chaos, maar toch was het super om daarbij aanwezig te zijn.

Captain blijft een vreemde man maar de laatste tijd doet hij meer z'n best voor m'n gevoel en af en toe is hij echt hilarisch wanneer hij ons iets vertelt, terwijl hij dat zelf totaal niet doorheeft. Hij zegt in een zin ongeveer vijf keer dat het allemaal veilig is en dat hij zorgt dat wij veilig zijn en dat zijn coördinatoren ook zorgen dat we veilig zijn en dat hij overal contacten heeft, dat hij Sri Lanka kent en wij niet, dus dat we hem alles kunnen en moeten vragen. Dus dat. At least we're safe :).
Vanochtend hebben we een river safari gehad en dat was heerlijk. Het weer was geweldig en de omgeving ook. We stopten bij een 'cinnamon island' waar een man ons liet zien hoe ze kaneel maken van takken en waar de bladeren en schors van bomen naar kaneel roken. Ook liet hij zien hoe ze touw van kokosnoten maken en de bladeren van kokosnoot bomen weven voor daken. Het andere hoogtepunt was de vismassage. En ja dan denk je aan die kleine visjes die aan je voeten knabbelen, maar nee dat was het niet. Reusachtig waren die vissen, niet normaal! Het was echt zo eng om je voeten daarin te stoppen. Wel gedaan, maar maar heel eventjes haha.
Er was daar ook een hele kleine krokodil die we vast mochten houden en onderweg konden we ook al een baby aapje vasthouden. Genoeg dieren voor vandaag!
Alsof het nog niet genoeg was, mochten we net de baby schildpadden die vorige week waren geboren vrijlaten in de zee. In een week zoveel schildpadden vrijgelaten, super!

Nog maar drie dagen hier in Sri Lanka, vrijdag op zaterdag nacht neem ik samen met Taylor de bus naar Colombo. Hopen op een plekje en hopen dat onze bagage past, maar 200 rupees voor de bus of 8000 rupees voor een taxi maakt de keuze toch wel makkelijk. Captain heeft ons al toevertrouwd dat alles goed komt en dat hij zorgt dat het veilig is, dus dat kan niet fout gaan haha.
Ik geniet zo lang het nog kan, maar stiekem kan ik ook niet wachten tot ik weer thuis ben. Weg van de zwerfhonden uit het hotel die je volgen tot aan de winkel en terug, weg van alle mannen die honderd keer per dag naar je roepen en terug naar het normale eten in plaats van twee keer per dag rijst met curry (zonder vlees!).

Waarschijnlijk mijn laatste update vanuit Sri Lanka, dus tot snel iedereen! X