larissanagtegaal.reismee.nl

Ambalangoda

Ik ben hier nu een klein weekje en er is al van alles gebeurd. Maandagochtend om 4 uur vertrokken we naar de trein en rond 11 uur kwamen we aan bij ons verblijf. Ze noemen het een beach resort, een hotel, natuurlijk niet erg luxe allemaal, maar wat een uitzicht! We zitten een paar meter van de zee vandaan, een paar extra meter van het schildpaddenproject en je kunt vanaf het strand de kleine haven met gekleurde vissersboten zien. De zee heeft ook nog vrij hoge golven dus het is heerlijk om daarin te zwemmen.
M'n kamer deelde ik met 3 anderen, waarvan er vandaag 2 zijn vertrokken en morgen de andere weggaat, maar er komen vandaag en morgen ook weer een hoop nieuwe vrijwilligers.
Het stadje/dorpje waar we in zitten heet Ambalangoda en is eigenlijk niet zo groot. Zeker niet vergeleken met Kandy, dus het is wel even wennen maar ook eigenlijk wel heerlijk om niet zo ver te hoeven lopen elke keer :). Wel zitten we zo'n 20 minuutjes met de bus van Hikkaduwa vandaan, een groter stadje met veel toeristen, ook aan het strand.

De eerste dag was heel raar. We kwamen aan en niemand wist hier dat we kwamen. Ook Captain, de hoofd coördinator hier in Ambalangoda was er niet. Gelukkig wist in elk geval een iemand uiteindelijk waar we voor kwamen en die bracht ons naar het project. Een normale werkdag hier is van 9 tot 12 en van 14 tot 16, dus ze waren nog bezig. Er waren wat vrijwilligers die ik al had gezien in Kandy dus dat was leuk, maar ook wat nieuwe gezichten.
De schildpadden zijn zo geweldig! Er zijn volgens mij 11 'tanks' met water waar ze in zwemmen en twee 'feeding tanks'. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, maar er zijn schildpadden van alle groottes. Er is één hele grote, meer dan een meter lang, wat kleinere, nog wat kleinere en er zijn een paar baby schildpadjes. Van de redelijk grote schildpadden hebben een groot aantal een handicap. Sommige missen een flipper, soms zelfs twee, andere zien niet goed en er is er een met een scheve kaak.
Toch zijn er ook gezonde schildpadden en deze eerste dag kreeg ik al heel wat mee van de andere vrijwilligers dat er heel wat mankeert aan het project. Vaak kunnen de gezonde schildpadden gewoon vrijgelaten worden, maar dat wordt dan niet gedaan omdat 'ze ze nog voor een paar maanden willen/moeten houden'. De baby schildpadjes zijn keurig gezond, maar deze willen ze nog niet vrijlaten want 'er komen volgende week nieuwe vrijwilligers'. Een keer per week moesten alle tanks schoon geschrobd worden, een meisje die hier al zeven weken was heeft dit ook steeds gedaan, nu blijkt dat dat helemaal niet hoeft omdat de schildpadden de algen nodig hebben.. Een andere taak is emmers zand vanaf het strand naar de hoop met zand met schildpadden eitjes op het project brengen. De enige vraag is nu, waar gaat het zand van die stapel dan heen? Dat zand verdwijnt niet zomaar.. Het lijkt erop dat ze een hoop overbodig werk creëren zodat de vrijwilligers wat te doen hebben, in plaats van dat ze nuttig werk laten doen door wat minder vrijwilligers. Zoals je hoort gaat het niet allemaal zoals het hoort te gaan.
De coördinator die ons bij het project helpt, Isuru, zit meestal samen met wat andere gasten in het hutje op het strand toe te kijken hoe wij het werk doen, heel soms helpt hij wat mee.
Maandagavond kwam Captain wel opdagen, mooi, maar wat een gast zeg. Hij stelt zich heel verdedigend op, is een echte zakenman dus we vragen ons af of hij dit project voor de goede redenen doet. De andere vrijwilligers stelden hem vragen over al deze zaken en hierdoor werden we gelijk al een beetje overdonderd omdat we nog niet eens met het project waren begonnen.
Gelukkig zijn er ook goede dingen natuurlijk. De gehandicapte schildpadden hebben onze hulp zeker nodig, die kunnen niet meer in het wild overleven en we verwijderen bijvoorbeeld afval van het strand. (Wat ze dan op een stapel gooien en verbranden, inclusief plastic.. Maar laten we dat achterwege laten).
Dus het is niet zo dat ik me nutteloos voel, het heeft alleen twee kanten.

Het werken met de schildpadden vind ik wel super leuk. Als we de tanks schoonmaken moeten we de schildpadden over tillen naar andere tanks, sommige zijn zwaar! Haha en een keer lekker gemept op m'n armen door een schildpad z'n flippers. Na werk gaan we vaak de zee in en zelfs als het regent, het heeft al een paar middagen vanaf een uur of 4 lekker hard geregend en geonweerd. Met regen is de zee heerlijk warm.

Dinsdagavond zijn we in Hikkaduwa wezen eten in een burger restaurant. Maar daarvoor gingen we eerst aan het strand wat drinken, en toen het donker begon te worden en het begon te regenen bleek dat de elektriciteit het niet deed. Niet alleen daar, maar in heel het stadje. Lekker bij kaarslicht gezeten dus en toen we bij het restaurant aankwamen deed het licht het gelukkig weer.

Woensdag heb ik de schildpad met scheve kaak gevoerd, en dan merk je wel waar je het voor doet want hij kan niet zelf z'n eten pakken. Het is zo lastig om hem te voeren maar je moet een manier vinden om de vis in z'n mond te stoppen zonder dat hij je bijt :). Ze eten trouwens vis, en dat mogen we zelf lekker snijden, tellen en verdelen. We ruiken altijd heeerlijk na het voeren!
Er was ook een nieuwe schildpad gebracht, een kleine loggerhead. We hebben vier soorten hier, de green turtle, loggerhead, hawksbil en de olive ridley.

Donderdag hebben we niet gewerkt. We zijn met de coördinator met een bootje naar een 'eiland' vlakbij de kust gevaren, wat echt fantastisch mooi was. Het waren eigenlijk gewoon wat grote rotsen, maar met de spattende golven en alle schelpen die er lagen was echt super. Het was heel grappig want we gingen dus met een bootje met zo'n 10 mensen, maar het bootje kon niet helemaal bij de rots komen, dus aan onze boot was een soort dunne diepe kano vastgebonden waarin we op een gegeven moment om en om in moesten overstappen om op het eiland te komen.

In de avond zouden we een barbecue hebben, maar om 19 uur waren de coördinators nog steeds niet hier, zoals verwacht, dus namen we gewoon avondeten in het hotel. Rond 21 uur kwamen ze eindelijk terug met aluminium folie, vis, en wij hadden nog aardappels, pompoen, boontjes en worstjes gehaald. Ze staken kokosnootschillen in de brand voor vuur, en uiteindelijk hadden we toch nog een (late) barbecue!

Gisteren hebben we na het werk wat foto's kunnen maken van de schildpadden op het strand. Een paar vrijwilligers vertrekken of zijn al vertrokken dit weekend, dus vandaar. Het werk is dus allemaal heel relaxed wat wel lekker is, maar je wilt ook wel graag iets doen. Soms ligt het aan de week zeiden sommigen, dus afwachten hoe het volgende week is. Ik geniet wel zeker van de locatie en het weer!

Gisteren avond zijn we weer naar Hikkaduwa geweest om uit te gaan en daar ontmoetten we ook Zuzanna, Audrey en Emilie die gisteren in Hikkaduwa zijn aangekomen. Zij verblijven daar, Audrey en Zuzanna totdat ze naar huis gaan maandag en Emilie gaat zondag weer naar Kandy. Het was echt een super avond. Eerst waren we in Top Secret, een bar aan het strand met hele goede muziek, het was lekker druk en de Sri Lankaanse surfers met geblondeerde haren dansten lekker mee! Op een gegeven moment begon het alleen te regenen en steeds maar harder, harder, het is niet meer gestopt die avond. Ondanks dat bleef iedereen dansen, in de regen, het was echt geweldig, het leek de normaalste zaak van de wereld. Daarna gingen we naar Vibrations, een open nachtclub waar dus ook iedereen zeiknat in de regen bleef, maar het was echt super. Vooral daar waren ook weer een hoop toeristen, maar ook Sri Lankaanse mannen (nu ik erover na denk heb ik helemaal geen Sri Lankaanse vrouwen gezien) dus het was een geslaagd avondje.
Vanavond staat de beach party in club Mambo's op de planning en straks ga ik in Hikkaduwa nog even op zoek naar souvenirs en langs bij de duikschool daar. Kijken of ik dat volgend weekend kan doen!

Foto's posten gaat lastig worden want ik heb geen laptop bij de hand, misschien dat dat komende week een keer komt. Ik hou jullie op de hoogte!